Автор: Цухт Ираида Павловна
Учебное заведение: МОУ СШ № 6 г.Волжска
Краткое описание работы: Тема: “Summer plans”. Тип урока: Повторительно-обобщающий урок. Цель урока: По окончании урока ученики должны уметь говорить о планах на будущее (на каникулы).

Дата публикации: “Summer plans” Тема: “Summer plans”.  Тип урока: Повторительно-обобщающий урок.  Цель урока: По окончании урока ученики должны уметь говорить о планах на будущее (на каникулы).
Просмотреть свитедельство о публикации

engl

“Summer plans”

План-конспект

урока по английскому языку в 5 классе 

Учитель: Цухт Ираида павловна, учитель английского языка МОУ «Средняя школа № 6″ г. Волжска. 

Класс: 5. Учебник:”New Millenium English”, 2008. Тема:Summer plans”. Тип урока: Повторительно-обобщающий урок. Цель урока: По окончании урока ученики должны уметь говорить о планах на будущее (на каникулы).  В основе урока здоровьесберегающая технология:

·    Реализация двигательной активности учащихся;

·    Работа по сохранению психического и физического здоровья учащихся.

Оборудование: учебник, доска, магнитофон, диск «Шумы моря»

Новые лексика и структура: sunbath, do sports, go swimming, have a picnic, watch films, read books, ride a bike, draw,  play games, help parents in the garden; структура to be going to.

 

Ход урока:

Время выпол-нения

Структу-ра урока

Содержание взаимодействия учителя с учащимися

Комментарии

Учитель

Ученики

4 мин

Организационный момент

Good morning children!

Good morning, good morning,

 

We are  glad to see you!

Дети хором здороваются с учителем

I’m glad to see you too! Sit down please!

We are sitting down!

How are you today?

I’m fine, thank you! How are you?

Дети хором отвечают на вопрос

I’m fine too! What day is it today?

Today is the 21st of May.

Дети поднимают руку и по очереди отвечают на вопросы

What day of the week is it today?

Today is Tuesday.

What’s the weather like today?

It’s warm and sunny. The sky is blue. The birds are singing

Do you like the weather?

Yes, I do.

OK. Who is absent today

Nobody’s absent!

5 мин

Актуализация опорных знаний

Let’s begin our lesson. First of all tell me about yourself, please!

— My name is Lisa. I’m 9. I’m from Russia. I’m a pupil. I study at school. I can play volleyball, speak English. I can’t fly. I’ve got a cat. I like ice cream, cheese and chicken. I don’t like rice and salad. I’m wearing a black skirt and a white shirts.

Ученики по очереди рассказывают о себе, что они умеют, что любят, что у них есть и т.д. (учитель спрашивает 2 учеников)

— My name is Sergey. I’m 10. I’m from Russia. I’m a pupil. I study at school. I can play football, basketball. I can swim. I can’t fly. I’ve got a dog. I like ice cream, salad, pizza. I don’t like rice and cheese. I’m wearing a uniform.

Thank you. And tell me about your day!

I get up at 6 o’clock. I clean my teeth and have breakfast at 7 o’clock. I go to school at 8 o’clock. I go home at 2 o’clock. I have lunch at 3 o’clock. I do my homework at 4 o’clock. I watch TV at 6 o’clock. I have a bath at 8 o’clock and I go tj bed at 9 o’clock

Ученики по очереди рассказывают о своем распорядке дня (учитель спрашивает 2 учеников)

2 мин

Well done! What season is it now?

It’s spring!

Дети отвечают хором.

(Слайд № 2)

OK! Do you know a poem about spring?

Yes, I do!

Spring is coming, spring is coming.
How do you think I know?
I see a flower blooming,
I know it must be so.
Spring is coming, spring is coming,
How do you think I know?
I see a blossom on the tree,
I know it must be so.

Один ученик рассказывает стихотворение о Весне.

Well done! And what season is going to be after spring?

Summer

Дети отвечают хором.

(Слайд № 3)

Do you like summer?

Yes, I do!

Отвечает один ученик

What can you do in summer?

I can play volleyball, ride a bike, swim in the sea…

Один ученик отвечает на вопрос, что он умеет делать?

2 мин

Сообщение цели урока

Today we are going to tell about our plans. Сегодня мы с вами научимся говорить о планах на будущее, рассказывать что собираемся делать на каникулах.

   

Введение новой лексики.

First of all let’s read the new words. They help us to tell about our plans for summer holidays: sun hat, sun cream, towel, armbands, flippers, Lilo, beach bag, fishing net

sun hat, sun cream, towel, armbands, flippers, Lilo, beach bag, fishing net

Дети вместе с учителем читают слова хором (слайды с изображением новых слов № 4-11)

2 мин

Работа с учебником

Open your books, page № 62, exercise № 4. Look at the pictures. What colour are the bags? Let’s read and write the answers

  • Denzil is going to take the red bag.

Ученики по очереди читают предложения и отвечают, какую сумку собирается взять каждый из героев (слайд № 12)

  • Alice is going to take the green bag.
  • Nora’s going to take the blue bag.
 

2 мин

Физминутка – реализация двигательной активности учащихся

What time is it now?

It’s 11 o’clock!

Один ученик отвечает на вопрос «Сколько время?»

I think it’s time to have a rest! Vitya, will you please come to the blackboard!

Stan up!

Hands up! Hands down!

Hands on hips! Sit down!

Stand up, hands to the sides —
Bend left, bend right.
Hands on hips,
one, two, three, hop,
one, two, three, stop.

Один ученик выходит к доске и проводит зарядку с классом, весь класс выполняет упражнения.

1 мин

Обеспечение прочности формируемых знаний

Well done! Today we are going to Brilliant Island. We are going to visit the Star Queen. And we are going there by ship. Now please close your eyes and listen. We are on the ship. Listen to the sea…

 

Слайд № 13 с изображением корабля.

Дети закрывают глаза. Звучит диск «У моря». (Эмоциональная релаксация с учетом утомляемости учащихся)

Now open your eyes. Where are we? Who is it?

We are on the Brilliant Island. It’s Brill.

Дети отвечают хором. (слайды № 14-15)

4 мин

 

Yes, he is. And he tells us about his house. Let’s read.

Welcome to my house!!!

I have got a small but very nice house. That’s very lovely place. There is a forest and a river near the house… (Добро пожаловать в мой дом!!! У меня маленький, но очень хороший дом. Это прекрасное место. Рядом с домом есть лес и речка.)

…I like swimming and fishing. There are lots of beautiful flowers and trees. I like my house very much. (я люблю плавать и ловить рыбу. Здесь много красивых цветов и деревьев. Я очень люблю свой дом.)

Дети читают и переводят текст про дом Брила (2 ученика читают, 2 переводят)

(слайд № 16)

1,5 мин

Гимнастика для глаз.

Well done! Are you tired? Look at me please! Let’s do exercises for your eyes:

Look to the left.

Look to the right,

Up, down.

Look around. (3 раза)

 

Дети слушают учителя и выполняют упражнения для глаз. (Снятие напряжения с глаз при работе с печатным текстом).

Обеспечение прочности формируемых знаний

And who are they?

They are Brill, Nora, Bertie, Denzil, Alice, Eddie, Fred, Rob and Bob.

Дети отвечают хором. (слайд № 17)

3 мин

They are glad to see you! But to visit the Queen we must do some exercises. Ex.1: Complete the sentences. Use be going to.

  • Mum ___ (make) a cake for the party. (Mum is going to make a cake for the party).

Ученики читают по одному предложению, используя структуру to be going to. (слайд № 18-19)

  • James and I ___ (take) the bus to school today. (James and I am going to take the bus to school today)
  • Alice and Bertie ___ (visit) their grandma (Alice and Bertie are going to visit their grandma).
 

3 мин

Ex.2: Say What is Bertie going to do?

Bertie is going to go to the cinema on Monday.

Ученики составляют предложения, и по одному проговаривают то, что получилось. (слайд № 20-21)

Bertie is going to watch TV on Tuesday.

Bertie is going to read comics on Wednesday

Bertie is going to write letters on Thursday.

Bertie is going to do homework on Friday.

5 мин

 

Well done! Now it’s dark. (Сейчас темно). There are lot’s of stars in the sky. They are beautiful… And this is the Star Queen. Can you tell her what are you going to do in the summer?

  • Yes, I do! I’m going to swim in the sea. I’m going to take a lilo, a towel, flippers and armbands.

Ученики по очереди рассказывают о своих планах на лето. Учитель помогает построить предложения (3 ученика).

(слайды 22-23)

  • I’m going to catch some fish. I’m going to take a fishing net, a sun cream and a sun hat.
  • I’m going to have a sunbath. I’m going to take a sunhat, a sun cream, a towel and a beach bag.
 

2 мин

Объяснение домашнего задания

Do you like the lesson?

Yes, I do

Дети отвечают хором.

Open your daybooks. Write your home task. Your activity books, page № 46, ex. № 2…

 

Учитель объясняет ход выполнения домашнего задания. Дети записывают его в дневник.

2 мин

Окончание урока

Close everything! Stand up. The lesson is over. You may be free. Good-bye!

Good-bye, good-bye,

Good-bye my friends.

Good-bye, good-bye

See you again!

Ученики встают, хором прощаются с учителем.

Have a nice day! See you on Thursday!

   

К

План-конспект урока

Тип урока: Повторительно-обобщающий

Класс:5 «Б»

Тема: «Планы на лето»  (Summer  plans)

Цель урока:  научить учащихся говорить о планах на будущее(на каникулы)

Образовательные задачи: обучение монологическому высказыванию по теме:»Планы на лето»; обучение чтению с извлечением информации.

Воспитательные задачи: Воспитание ответственности за результаты работы группы; формирование навыков корректного поведения во время обсуждения ответа.

Развивающие задачи: развитие логического мышления, формирование умения выделять информацию, развитие коммуникативных возможностей учащихся, формирование рефлексивных навыков.

Оборудование: учебник, доска, магнитофон, диск «Шум моря», проспекты о лете, карточки со словами, ИКТ.

Новая лексика и структура: sunbath, Do sports, go swimming, have a picnic, watch films, read books, ride a bike, draw ,play games, help parents in the garden; cтруктура to be going to.

 

                                                        Ход урока.

1.       Организационный момент.

1). Приветствие.

T: Good morning, children! I am glad to see you.

Cl.: Good morning, glad to see you, too.

T: Sit down , please.

T: who wants to be an interviewee today?

2)Итервью  с  дежурным  учеником.

T: P1, come  to the blackboard, please. Children, ask P1 questions.

(ученики задают вопросы)

P2: What date is it today?

P3: What day of the week is it today?

P4:What is the weather like today?

P5: What season is it now?

P6: What season will be after spring?

P7: What is your favorite season?

T:Thank you for your answers.

3)Аудирование загадки.(презентация)

Listen to the riddle. And answer the question: What season is it?

The sky is blue.

The air is clean.

Everything is green.

Children like to sing.

Children: It is summer.

2.Вступительное слово учителя.(презентация)

T:Children, today we’ll have a talk about summer and summer plans for summer holidays. This is the last lesson on the topic “Summer plans” We have to discuss our plans on summer and show how do we like summer. Your hometask was to write a group story about summer.

T: Цель нашего урока :научиться говорить  о наших планах на летние каникулы.

(Ребята, у вас у всех на столах есть смайлики. В конце урока вам нужно будет выразить свое отношение к уроку.)

Фонетическая зарядка.(презентация)

1)      Отработка лексики и структуры to be going to

Sunbath                                                   ride a bike

Do sports                                                 draw

Go swimming                                           play games

Have a picnic                                           help parents in the garden

Watch films

Read books

(Хоровая и фронтальная отработка слов)

2)Let’s sing the song «I can see the yellow sun in the sky”

(Дети исполняют песню)

Физкультминутка.

T: It’s time to have a rest .Stand up, please. Let”s do exercises.

         Hands up! Clap! Clap! Clap!

        Hands down! Shake! Shake! Shake!

        Hands on hips! Jump! Jump! Jump!

        Hop! Hop! Hop! Stand still!

T: Sit down, please.

3.Выполнение учащимися различных заданий.

1) First let”s remember your last summer. What did you do last summer?

P1; Last summer I went to the camp.

P2:Last summer I went fishing with my father.

P3: Last summer Iwent to the seaside.

P4: Ipicked  mushrooms and berries

2).Контроль домашнего задания.

Упр.5, стр.114

P1-читает письмо.

P2-читает свое письмо

Р3-читает свое письмо.

3)Закрепление оборота To be going to

T: What are you going to do this summer?

P1: Iam going fishing.

P2: Iam going pick mushrooms and berries.

4.Проверка выполнения работ.

You were  divided  into two groups.

Your task was to prepare a poster of how your group is going to spend summer holidays.

( group stories)

(Группы вешают на доску свои постеры и рассказывают о планах на лето)

1.       We all like summer. Summer is a beautiful season. We like summer because we have summer holidays. We can swim in the river, do sports, play games.

We like it when the weather is fine. We are going to sunbath, pick mushrooms and berries, go fishing and play different games. We all think that summer is the best season.

 

2.       We like summer too. Summer is a warm season. We like summer because we can have a rest. We can ride a bike, have a picnic, make sandcastles, play different games.

We also think that summer is the best season

.

5.Let”s  relax.(Quet  music)

 

Sit  comfortably. Close your eyes. Breathe in. Breathe  out.

Let”s pretend it’s summer. You are lying on a sandy beach. The weather is fine,

The light wind is blowing from the sea.The birds are singing. You have no troubles. No serious problems. You are quit. Your brain relaxes. There is calm in your body. Nothing diverts your attention. You are relaxing.(Pause)

Your troubles float away.

You love your relatives, your school, your friends. They love you too The Earth is full of wonders. You can do anything. You are sure of yourself, that you have much energy. You are in good spirits. Open your eyes. How do you feel?

P1: Fine, thanks.

P2: I am OK.

 

6. Формулирование  выводов.

T: So I see that you all like summer. And you all have summer plans. I am pleased with your answers.

 

7.Оценка результатов урока.

 

T: Did you like our lesson?

Выразите свое отношение к  уроку .Если вам понравился урок, то выберите соответствующий «смайлик» и поместите его на доску.

 

8. Подведение итогов урока.

_За что ты можешь похвалить себя?

-В чем ты испытывал затруднение?

— Был ли полезным для вас этот урок?

 

T: That ‘s all for today. Thank you for your work.