Конспектека
  • Публикация учителя
  • Политика сайта
  • Вопросы-ответы
  • Обратная связь

Главная » Другие предметы

Автор: Боунегру Светлана Витальевна
Учебное заведение: МОУ "Выхватинецкая МСОШ-д/с им. А.Г. Рубинштейна"
Краткое описание работы: В статье идёт речь о работе с учащимися начальных классов

Дата публикации: 2023-01-17 Статья “Дезволтаря абилитэцилор креативе але елевилор ын кадрул лекциилор” Боунегру Светлана Витальевна МОУ "Выхватинецкая МСОШ-д/с им. А.Г. Рубинштейна" В статье идёт речь о работе с учащимися начальных классов
Пожалуйста, оцените работу!
(Нет оценок)
Загрузка...

Статья “Дезволтаря абилитэцилор креативе але елевилор ын кадрул лекциилор”

Скачать работу


ДЕЗВОЛТАРЯ АБИЛИТЭЦИЛОР КРЕАТИВЕ АЛЕ ЕЛЕВИЛОР ЫН КАДРУЛ ЛЕКЦИИЛОР

Дезволтаря уней персоналитэць креативе ын прочесул инструктив-едукатив есте уна динтре сарчиниле семнификативе дин пункт де ведере сочиал але школий модерне. Креативитатя ши активитатя креативэ детерминэ валоаря уней персоане, индивидуалитатя са, прин урмаре, формаря уней персоналитэць креатоаре добындеште астэзь ну нумай сенс теоретик, чи ши практик. Прогресул сочиетэций ноастре депинде де оамений креативь.

Проблема дезволтэрий персоналитэций а трезит ынтотдяуна интерес ши а атрас минциле оаменилор де штиинцэ, филозофилор ши а педагожилор. Дар астэзь ачастэ проблемэ есте деосебит де актуалэ, атунч кынд ынвэцэмынтул есте ынтр-ун прочес интенс де реформе.

Путем еведенция урмэтоареле кэй де дезвлтаре а абилитэцилор креативе але елевилор:

  1. Активитэць ындрептате спре дезволтаря абилитэцилор креативе;
  2. О атмосферэ позитивэ ын класэ че дэ посибилитатя дезвлтарий абилитэцилор креативе але елевилор. [2п.32]

Дин ачест пункт де ведере путем идентифика урмэтоареле кондиций: старт прематур; асигураря либертэций алежерий; медиул дин журул копилулуй; диверсе методе (форме диаложиче де предаре, дискуций, ситуаций проблематиче, формуларя ынтребэрилор ш.а.) [9п.28]

Ынкэ де ла примеле лекций апар проблеме ши дификултэць, дин кауза кэ ну фиекаре копил де шапте ань есте дескис пентру креативитате, де екземплу, дин кауза атенцией ши имажинацией недезволтате. Пентру а коректа ачесте неажунсурь ши а актива мунка тутурор копиилор (кяр ши а челор май слабь), есте нечесарэ интродучеря ын кадрул лекциилор ши активитэциилор екстрааудиториале а унор астфел де форме де мункэ каре ну доар сэ дезволте ши сэ ынкуражезе креативитатя, дар сэ фие акчесибиле ши интересанте пентру тоць елевий. Екзистэ мулте астфел де форме, дар уна динтре челе май дес фолосите а фост ши рэмыне жокул. Прин жок копилул ынвацэ лумя.

Жокул поате фи апликат пе тот паркурсул ынвэцэмынтулуй ын класеле примаре. Ынсэ ел требуе сэ кореспундэ вырстей копиилор, сэ ажуте ла дезволтаря менталэ ши спиритуалэ, адикэ сэ фие креатив.

Пентру ка елевий сэ дезволте о активитате когнитивэ путерникэ ын прочесул де ынвэцэмынт, требуе респектате анумите кондиций психоложиче:

• есте нечесар сэ се креезе о атмосферэ веселэ, емоционатэ, каре сэ пермитэ елевилор сэ реализезе фолосул лукрулуй.

• есте нечесар сэ-й ынвэцэм пе копий сэ ынвеце, адикэ сэ-шь дезволте путериле ши абилитэциле когнитиве. Есте нечесар сэ-й ынвэцэм сэ гындяскэ, сэ рационезе, сэ аргументезе ши сэ демонстрезе. [5п.81]

Орьче активитате, инклусив креативэ, ымь имажинез суб форма ындеплинирий анумитор ынсэрчинэрь каре пропун елевилор сэ фие креативе, ын каре елевул ынсушь требуе сэ гэсяскэ о модалитате де а резолва, де а аплика куноштинцеле ын кондиций ной, де а креа чева субьектив ноу.

Ла лекцииле де лимбэ молдовеняскэ фолосеск урмэтоареле активитэць креативе:

Жокул «Анаграмэ». Ын кувинтеле дате литереле сынт скимбате ку локуриле. Аранжаци-ле ши скриець ачесте кувинте.

а) ЫНЕП б) ВЕЛУЕЛ в) ОАРЕШЕЧ

Жокул «Евиденциязэ есенциалул». Ынаинтя парантезей се афлэ ун кувынт, дар ын парантезе ынкэ 5 кувинте. Каутэ 2 кувинте, каре май мулт се реферэ ла кувынтул дат.

Де екземплу: Пэдуре (фрунзэ, мэр, пэдурар, копак, туфар)

  1. Веселэ (фацэ де масэ, кратицэ, скаун, куцит, стиклэ)
  2. Грэдинэ (плантэ, гард, греблэ, грэдинар, апэ)
  3. Рыу (мал, пескар, апэ, пеште, баркэ)
  4. Транспорт (друм, трен, кэраре, авион, друмец)

Жокул «Калификаря». Се дау 5 кувинте. Патру дин еле ау ачелаш семн дупэ каре се асямэнэ. Ал чинчеля ну се реферэ ла еле. Гэсеште ачест кувынт ши-л скрие.

  1. Ион, Петру, Тудор, Сидоров, Гьорге.
  2. Авион, вапор, транспорт, трен, моточиклетэ.
  3. Риглэ, стилоу, кает, банкэ, крейон.
  4. Плоае, нинсоаре, пречипитаций, брумэ, гриндинэ.

Ун рол импортант ын дезвалтаря креативитэций жоакэ компунеря. А скрие о компунере, ынсямнэ а-ць пуне ын ордине куноштинцеле. Компунериле фак парте дин чя май ыналтэ формэ де манифестаре а абилитэцилор креативе. [4п.41]

Ле пропун сэ скрие компунерь-миниатурь пе теме апропияте копиилор. Ачестя пот фи повестириле лор деспре ачея че ау вэзут ла плимбаре. Де екземплу: «Тоамна аурие», «Примэвара пе мелягул меу», «Сатул меу», «Кум о ажут пе мама», «Пэсэрика ын тимпул ерний», «Ла рыу» ш.а. Ла скриеря компунерилор ле пропун кувинте де репер сау ынсэрчинэрь де фелул: сэ фолосяскэ кувинте-ынсуширь, кувинте ку префиксе ши суфиксе.

Ла лекцииле де лектурэ литерарэ, елевий евалуязэ ну нумай прочесул ши резултателе лукрэрий, дар ши акциуниле ероилор дин тексте, натура повестирий, атитудиня ауторулуй фацэ де евениментеле дескрисе. Дискутынд акциуниле ероилор дин текстул читит, елевий ышь аргументязэ рэспунсул.

Пентру дезволтаря креативитэций ле офер елевилор урмэтоарле ынсэрчинэрь де лукру асупра текстулуй читит:

- Илустраря моментелор дин текст ши денумиря десенелор ку кувинте дин текстул дат.

- Илустраря уней серий де десене пентру о пропозицие дин текст сау ун параграф. Дупэ ачаста десенеле сынт аранжате ын ордине. Ачастэ серие де десене ажутэ ла о май бунэ ынцележере а текстулуй.

- Портретул ероулуй. Фиекаре елев десенязэ ун портрет ал ероулуй дин текст, апой пропун конкурсул «Чине а десенат май реушит».

- Апэраря проектелор фантастиче.

- Скриеря скрисорилор ши телеграмелор де ла нумеле ероилор.

Континуй сэ дезволт абилитэциле креативе але копиилор ши ла лекцииле де лумя ынконжурэтоаре, ын тимпул плимбэрилор ши екскурсиилор. Мулте пот фи вэзуте де копий, дакэ ле менцин интересул, ле интродук елементе интересанте. Пропун ребусурь, кувинте ынкручишате, ынсэрчинэрь креативе, астфел ка, алкэтуиря уней повешть, гичиторь ш.а.

Дезвлотаря абилитэцилор креативе ла лекцииле де математикэ имппликэ резоваря диферитеор типурь де проблеме ши ынсэрчинэрь. Проблемеле нестандарте контрибуе ла формаря уней атитудинь позитиве фацэ де гындиря критикэ ши капачитиатя де а ефектуа мини черчетэрь; контрибуе ла манифестаря унуй гынд ын формуларя ынтребэрилор ши кэутаря солуциилор; кондуче ла активизаря мотивацией интерне а елевилор, каре се манифестэ ын преферинца де а резолва проблеме дифичиле, куриозитате, доринца де стэпынире ши ынкредере ын путериле сале.

• проблеме ку ынтребаря неформулатэ. Елевий резолвэ проблема дупэ че формулязэ ынтребаря (унеорь пот пуне май мулте ынтребэрь ла о проблемэ)

Де екземплу: Ын прима вазэ ерау 7 трандафирь, яр ын ваза а доуа - ку 2 трандафирь май мулць, декыт ын прима вазэ.

• проблеме ку дате де присос. Елевий требуе сэ евиденциезе дателе нечесаре пентру резолваря проблемей ши сэ индиче пе челе суплиментаре.

Де екземплу: Супрафаца унуй дрептунгь есте де 36 чм2. Лунжимя дрептунгюлуй есте де 9 чм, яр лэцимя де 4 чм. Афлаць периметрул дрептунгюлуй.

• проблеме де гындире ложикэ. Ачесте проблеме антренязэ капачитатя де а рациона ложик, инжениозитатя, инициатива, атитудиня креативэ фацэ де ынвэцэтурэ, менцине интересул пентру ынвэцаре, пентру математикэ.

Де екземплу:

  1. Ын каля мя алергау кыцьва пурчелушь, унул ынаинте ла дой, алтул ынтре дой, ши унул ын урмэ ла дой. Кыць пурчелушь алергау ын тотал?
  2. Ын трей фарфурий ерау 9 бомбоане. Ын фарфурия а доуа ерау ку 2 бомбоане май пуцинь декыт ын прима фарфурие, яр ын фарфурия а трея – ку 1 бомбоанэ май пуцин декыт ын прима фарфурие. Кыте бомбоане ерау ын фиекаре фарфурие?
  3. Прелунжеште ширул де нумере:

2, 4, 6, 8, …

7, 14, 21, …

8, 16, 24, …

Алкэтуеште индепендент ун алт шир де нумере.

Жокул «Голул ын поартэ». Класа се ымпарте ын екипе. Екипеле алкэтуеск кыт май мулте екзерчиций ку резултатул презентат ын поартэ. Скопул есте сэ компунэ кыт май мулте екзерчиций ку ачелаш резултат. Операцииле утилизате сынт: ынмулциря, ымпэрциря, адунаря ши скэдеря нумерелор.

Ла лекцииле де техноложие се пот фаче о мулциме де лукрурь интересанте дин дешеурь ши, ын ачелаш тимп, се резолвэ ку сукчес проблемеле де ориентаре когнитивэ ши креативэ а мунчий елевилор.

О маре импортанцэ пентру дезволаря абилитэцилор креативе ау активитэциле екстрааудиториале.

Есте импосибил сэ-й ынвэцэм пе елевь сэ фие креативь, ла фел кум есте импосибил сэ трансферэм абилитэциле але унуя алтуя, дар а ажута ла дезвэлуиря ши дезволтаря абилитэцилор креативе але елевилор есте датория фиекэруй ынвэцэтор. Прин креативитате се манифестэ орижиналитатя уманэ, уничитатя ши индивидуалитатя. Дезволтынд манифестаря проприей индивидуалитэць а уней персоане, ажутэм ла манифестаря креативитэций копилулуй, чея че контрибуе ла резолваря проблемей дезволтэрий уней персоналитэць креативе.

ЛИСТА БИБЛИОГРАФИКЭ

    1. Рогозина, В. Педагогические условия развития творческих способностей школьников на уроке // Воспитание школьников. – 2007. – С. 28-30.
    2. Кикоин, Е. И. Младший школьник: возможности изучения и развития. М.: Просвещение, 2009. – 89 с.
    3. Савкуева, В.Ю. Решение творческих задач как условие развития креативности мышления. /Начальная школа. 2004. №7.
    4. Гоголева И.И. « Сочинение как средство общего развития учащихся» / Начальная школа. - №1. - 2010 г. -  с. 41 - 44.
    5. Клевцова Л.Е. Развитие творческих способностей школьников / Начальная школа. - №10. -2009 г. - с.80 - 82.
Просмотреть свитедельство о публикации


Другие предметы.

Post navigation

Конспект занятия “Грибы” (старшая группа)
Разработка рецептур на основе мясного сырья для лечебно – профилактического и спортивного питания.
  • Математика
  • Русский язык
  • Иностранные языки
  • История
  • Окружающий мир
  • Литература
  • Литературное чтение
  • Обществознание
  • Технология
  • Музыка
  • ИЗО
  • МХК
  • География
  • Биология
  • Физика
  • Химия
  • Информатика
  • Физкультура
  • ОБЖ
  • Краеведение
  • Природоведение
  • Черчение
  • Письмо
  • Естествознание
  • Астрономия
  • Другие предметы
  • Дополнительное образование
  • Внеурочная деятельность
  • Дошкольное образование
  • Сценарии мероприятий
  • Статьи
  • Прочее
  • Полезные материалы

Конспектека - методическая копилка для учителей © 2023